جولان کالاهای خارجی درغیاب تولید داخل ۲۰ شهریور, ۱۳۹۵

در حالی که در روزهای گذشته رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی تهران از پایین بودن کیفیت برخی لوازم خانگی در کشور خبر داد میزان در گزارش میدانی خود از بازار لوازم خانگی نظر مردم را درباره لوازم خانگی بررسی کرد.

با چرخی در بازار اصلی فروش لوازم خانگی و دیدن، دیدگاه‌های مردم به نظر میرسد محصولات ایرانی میدان را به راحتی برای محصولات با برندهای خارجی خالی کرده و بازار تهران که یکی از مراکز اصلی خرید مردم است جایگاه برندهای خارجی شده و دیگر فرصتی برای خودنمایی به کالاهای تولید داخل نمی‌دهند.

از طرف دیگر افراد مراجعه کننده برای خرید لوازم خانگی ترجیح می‌دهند که به جای گشتن به دنبالکالاهای ایرانی و به گفته خود بی کیفیت به فروشگاه‌های بزرگ با محصولات خارجی و با تنوع بیشتر بروند و وقت خود را برای دیدن محصولات ایرانی تلف نکنند همچنین معتقدند که این کالاها فقط قیمت مناسبتری نسبت به رقبای خارجی خود دارند و از کیفیت پایینی برخوردار هستند.

در حال حاضر اکثر مردم در پی خرید لوازم خانگی برای جهیزیه و به صورت اجبار به بازار می‌آیند و برخی از این افراد به دنبال کالای ایرانی میگردند اما تنها چیزی که به چشم نمی خورد همین کالاهای ایرانی است.

یکی از این خریداران  معیارهای خود را برای انتخاب یک کالای مناسب در درجه اول کیفیت محصول دانست و گفت: بعد از کیفیت  ملاک‌های بعدی خدمات پس از فروش و قیمت مناسب است که یک محصولات می‌تواند خریدار را به خود جذب کند.

وی ادامه داد: در حال حاضر به دنبال کالای ایرانی برای مصرف خانگی خود می‌گردیم اما هرچه از مغازه‌ها سوال می‌کنم از کالاهای ایرانی خبری نیست و به جای آنها کالاهای مشابه وارداتی را معرفی می‌کنند.

یکی دیگر از خریداران که برای خرید جهیزیه دختر خود به بازار آمده بود از بد بین شدن مردم نسبت به کیفیت کالاهای ایرانی به علت کالاهایی که در قدیم استفاده کرده‌اند گفت و ادامه داد: در گذشته با شرایطی که برای کشور ایجاد شده بود از جمله جنگ و تحریم‌ها کیفیت کالاها بسیار پایین آمده و این بی کیفیت شدن کالاهای ایرانی باعث شده که این مسئله در بین مردم دهان به دهان بچرخد که کالای ایرانی مناسب زندگی ایرانی نیست اما به نظر می‌رسد روز به روز این کالاها کیفیت خود را ارتقا می‌دهند.

این خریدار از فریب کاری برخی برندهای معتبر در بازارهای ایرانی شکایت داشت و گفت:برخی برندهای معروف خارجی برای جذب مشتری طرح‌هایی از جمله کارت‌های خرید در نظر گرفته‌اند و پس از ۳ یا ۴ ماه قابل استفاده است که بعد از خرید کالا دیگر به کار افراد نمی‌آید و رسما این فقط یک بازی برای برای جذب مشتری است.

از طرف دیگر یکی ازفروشندگان لوازم خانگی از خدمات پس از فروش ضعیف کالاهای ایرانی گلایه می‌کرد و گفت: حتی فروشندگان کالاهای ایرانی در برخی موارد نمی‌توانند از این خدمات استفاده کنند و اگر مشکلی برای کالای خریداری شده در فروشگاه ایجاد شود باید روزها کالا در انبار بماند تا بتوان از خدمات پس از فروش استفاده کرد.

وی اظهار کرد: فرهنگ سازی در کشورمان برای خرید کالای ایرانی بسیار پایین است و حتی در سریال‌های ایرانی می‌بینیم که کالاهای خارجی تبلیغ می‌شود و مردم هم برای تبلیغاتی که در این سریال‌ها مشاهده میکنند پول زیادی برای داشتن آن برند تبلیغ شده هزینه می‌کنند .

این فروشنده ادامه داد:در داخل اگر تولید کننده‌ای بخواهد کالایی با کیفیت بالا تولید کند باز هم باید با مشکلاتی از جمله بالا بودن قیمت تمام شده و مالیات، عوارض  دست و پنجه نرم کند از طرفی هیچ گونه حمایتی دولتی از این تولید کننده نمی‌شود و تنها راه برای رسیدن به کالای با کیفیت حمایت و امنیت سرمایه است.

در پایان باید دید تا به کی کالای ایرانی بی کیفیت تولید و بیشتر بازار ایران که بازار به نسبت بزرگ و جذابی برای برندهای خارجی است در اختیار کالاهای وارداتی قرار خواهد داشت البته همان طور که در حرف‌های مردم شنیده می‌شود،در چند سال اخیر کالاهای ایرانی به نسبت سال‌های گذشته کیفیت بهتری پیدا کرده‌اند اما همچنان تا رسیدن به رقابتی شدن با برندهای خارجی راه زیادی در پی دارد.

منبع:میزان



پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *