زورآزمایی برندهای داخلی و خارجی در نمایشگاه «ایران مد» ۹ شهریور, ۱۳۹۵

رئیس اتحادیه تولید و صادرکنندگان نساجی و پوشاک کشور، گفت: شهرک پوشاک کشور قرار بود در زمینی در مقابل فرودگاه امام خمینی (ره) احداث شود که متأسفانه از ۹ ماه گذشته که توسط معاون رئیس جمهور کلنگ زده شد به حال خود رها شده است.

اقتصادپرس: محمود نبوی در نشست خبری چهارمین نمایشگاه پوشاک ایران که امروز با حضور اصحاب رسانه و خبرنگاران و با حضور دبیر کار گروه ساماندهی مد و لباس برگزار شد، گفت: این چهارمین نمایشگاه ایران مد است و در این زمینه تلاش‌های زیادی انجام شده است اما کسی فکر نمی‌کرد بتوانیم تا این حد موفق عمل کنیم.

وی ادامه داد: ما معتقدیم ۹۹ درصد لباس‌هایی که به عنوان پوشاک خارجی در کشورمان به فروش می‌رسد تقلبی هستند و این توان را داریم که با تولیدات داخلی و برندهای ایرانی زمینه فعالیت آنها را محدود کنیم و  اشتغال‌زایی خوبی را برای هموطنانمان ایجاد کنیم.

رئیس اتحادیه تولید و صادرکنندگان نساجی و پوشاک کشور گفت: نمایشگاه ایران مد از ۱۳ تا ۱۶ شهریور در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی از ساعت ۱۲ تا ۲۰ برپا می‌شود.

نبوی افزود: در ۴۵ شهر کشور نمایندگانی را ارسال کردیم تا از واحدهای خرده‌فروشی اطلاعاتی را جمع‌آوری کنند تا بتوانیم از آنها در نمایشگاه ایران مد استفاده کنیم. همچنین در هفته‌های اخیر شاهد بالا بردن صنعت پوشاک در داخل کشور هستیم چرا که پوشاک از جمله پراهمیت‌ترین کالاهایی است که متأسفانه به صورت قاچاق وارد کشور می‌شود.

* سند راهبردی پوشاک کشور در دفتر صنایع نساجی بایگانی شد

وی ادامه داد: در سال گذشته طرح استراتژی صنعت پوشاک کشور نوشته شد و جلسات متعددی نیز برای آن برگزار شد اما در نهایت منجر به این شد که این سند راهبردی مانند سایر استراتژی‌های قبلی کتاب دکوری شود و در دفتر صنایع نساجی در ویترین قرار گیرد.

رئیس اتحادیه تولید و صادرکنندگان نساجی و پوشاک کشور گفت:  همچنین قرار بود شهرک پوشاک در کشور به عنوان پایلوت اجرا شود به گونه‌ای که واحدهای توانمند تولید پوشاک در بخش جلویی این شهرک محصولات خود را عرضه کنند و قسمت پشت شهرک به تولید پوشاک اختصاص پیدا کند. ۹ ماه گذشته در زمینی در مقابل فرودگاه امام خمینی (ره) در اتوبان خلیج‌فارس این شهرک قرار بود احداث شود که تا این لحظه تنها کلنگ‌زنی آن توسط معاون رئیس جمهور انجام شده است و تاکنون فقط جای کلنگ آن بر روی زمین مانده است و هیچ پیشرفتی در این پروژه نداشته‌ایم.

نبوی درخصوص اینکه این زمین متعلق به شهرک شمس‌آباد است، گفت: تنها سه حلقه چاه متعلق به شهرک شمس‌آباد در این زمین قرار گرفته است و این سؤال مطرح است که این زمین متعلق به آن شهرک صنعتی بود چرا این کار را انجام دادند و سؤال بنده این است که مسئولان چه بلایی بر سر صنعت پوشاک می‌آورند. با تغییرات پی‌ در پی مسئولان بخش نساجی تا می‌خواهیم اقدامی را پیگیری کنیم مسئولان جابه‌جا می‌شوند و دوباره باید از صفر شروع کنند و در این زمینه تاکنون لطمه‌های زیادی خورده‌ایم.

وی با بیان اینکه اگر وزیر صنعت صحبت‌های ما را می‌شنود مقداری به این صنعت بها بدهد، گفت: از وزیر صنعت می‌خواهیم تا حداقل پیگیر دستورات خودش باشد چرا که این موارد دستوراتی بوده است که از سوی وزیر صنعت داده شده است.

* رقابت و زورآزمایی برندهای ایرانی و خارجی در نمایشگاه «ایران مد»

در ادامه این نشست، مهدی یکتا دبیر اتحادیه تولید و صادرات پوشاک و نساجی کشور، گفت: سالها بود که می‌خواستیم نمایشگاهی را برای نشان دادن توانایی صنعت پوشاک و نساجی ایران برگزار کنیم و در سال ۹۱ موفق شدیم مجوز این نمایشگاه را اخذ کنیم. متأسفانه هیچ دستگاهی حاضر نبود این کار را انجام دهد و امروز موفق شدیم این نمایشگاه تخصصی و بین‌المللی را به سختی برگزار کنیم.

وی ادامه داد: تاکنون یکی از مشکلات عمده‌ای که وجود داشت عدم ارتباط مستقیم میان بخش تولید و توزیع بود که تلاش کردیم با برگزاری این نمایشگاه‌ها این مشکل را حل کنیم و در کنار تقویت ارتباطات میان تولیدکنندگان و توزیع‌کنندگان نگاهی نیز به موضوع صادرات خواهیم داشت.

دبیر اتحادیه تولید و صادرکنندگان نساجی و پوشاک کشور افزود: ۲۵ نقطه جغرافیایی که بازارهای اصلی فروش پوشاک هستند را شناسایی کردیم و تیم‌هایی به این مناطق اعزام شدند و ۶۵۰۰ واحد صنفی که مستعد توزیع پوشاک برند ایرانی هستند را شناسایی کردیم و تقریبا می‌توان گفت بانک اطلاعاتی خوبی تهیه شد و  از آنها برای شرکت در نمایشگاه دعوت شده است.

یکتا افزود: از زمان روی کار آمدن دولت یازدهم بحثی را در وزارت صنعت مبنی بر نظام‌مند کردن سیستم پوشاک داشتیم چرا که در گذشته کسی نمی‌توانست تفاوت لباس‌های وارداتی قاچاق و لباس‌هایی که از مبادی رسمی وارد کشور می‌شود را شناسایی کند. خوشبختانه سیستم کدگذاری جامع توسط وزارت صنعت اجرایی شد و خوشبختانه هم اکنون این سیستم را به صورت کامل و جامع در اختیار داریم که در نمایشگاه ایران مد نیز اجرا خواهد شد به گونه‌ای که هر محصول یک کد یونیک خواهد داشت که قابل رهگیری است.

وی ادامه داد: نمایشگاه ایران مد نمایش توانمندی برندهای ایرانی و رقابت و زورآزمایی برندهای ایرانی و خارجی است چرا که تمام اجناسی که تحت عنوان برند خارجی فروخته می‌شود هیچ کدام دارای نمایندگی رسمی نیستند و در محلی غیر از محل تولید برند اصلی تولید می‌شود.

در ادامه عضو هیأت مدیره اتحادیه تولید و صادرکنندگان نساجی و پوشاک کشور گفت: نمایشگاه ایران مد در سالن B38 برگزار می‌شود و در حالی که تقاضای برگزارکنندگان نمایشگاه بیشتر از یک سالن بود اما تنها یک سالن در اختیار ما قرار گرفت و به دلیل کمبود فضا تعداد زیادی از تولیدکنندگان نتوانستند در این نمایشگاه حاضر شوند.

در ادامه یکی از اعضای کمیته اجرایی نمایشگاه ایران مد با بیان اینکه حلقه مفقوده بین تولیدکننده و توزیع‌کننده وجود داشت، گفت: تولیدکنندگان داخلی باید خود را به توزیع‌کنندگان معرفی می‌کردند و توانایی آنها شناخته می‌شد اما با توجه به بودجه امکان تبلیغات چندانی وجود نداشت و ما به صورت میدانی وارد کار شدیم و ۶ هزار واحد را شناسایی کردیم. برخی از نهادهای متولی بسیار راحت می‌توانستند به اتحادیه کمک کنند که متأسفانه تا این لحظه همکاری زیادی با ما نداشتند و با اینکه تنها سه روز تا برگزاری این نمایشگاه باقی مانده  است هنوز به صورت رسانه‌ای برگزاری آن خبرساز نشده است.

وی ادامه داد: ما به لحاظ زمان برگزاری این نمایشگاه نیز چالش‌های زیادی داشتیم و این نشان از مظلوم بودن صنعت پوشاک دارد در طی سالها نه اینکه حمایتی از صنعت پوشاک انجام نشده باشد اما این حمایت‌ها حداقلی بوده است و بسیاری از مسئولان به سختی راضی می‌شدند عینک بدبینی را از چشمانشان بردارند.

* تصمیمات اشتباه در حوزه پوشاک بسیاری از تولیدکننده‌ها را ورشکسته کرده است

این عضو کمیته اجرایی نمایشگاه ایران مد افزود: متأسفانه تاکنون تصمیمات اشتباهی در حوزه پوشاک کشور گرفته شده است که هیچ وقت کسی پیگیری نکرد که به خاطر این تصمیمات اشتباه چند درصد از تولیدکنندگان ما ورشکسته شدند یکی از این اقدامات اشتباه تعرفه توجیهی بود که در این مدت بررسی نشد چند کارخانه به این دلیل ورشکسته شدند و چقدر از واحدهای صنعتی ریزش پرسنل و نیرو داشتند. متأسفانه همیشه در صنایع کشور اولین صنعت قربانی صنعت پوشاک است.

وی ادامه داد: در حالی تمام تلاش‌ها را برای برگزاری هر چه بهتر این نمایشگاه انجام می‌دهیم که در کشورهایی مانند ترکیه نیمی از هزینه‌های برگزاری چنین نمایشگاه‌هایی را دولت تقبل می‌کند.

شاهرخ جعفری عضو هیأت مدیره اتحادیه تولید و صادرکنندگان نساجی و پوشاک کشور گفت: کل صنعت پوشاک ایران و فعالان در این صنعت صریحاً به این موضوع اعتقاد دارند که باید ورود پوشاک خارجی به کشور وجود داشته باشد و ما دوست نداریم بلد نبودن‌های خودمان را به دیگران تحمیل کنیم و هموطنان را مجبور کنیم محصولات نامرغوب تهیه کنند و دوست نداریم اتفاقاتی که هم اکنون در صنعت خودرو افتاده است در پوشاک نیز بیفتد.

* هیچ کدام از فروشگاه‌ برندهای خارجی پوشاک اعتبارنامه رسمی ندارند

وی افزود: در تمام کشورهای دنیا استراتژی‌های خاصی برای تقویت اقتصادشان وجود دارد، کشور ما نیز تاکنون بر اساس منابع طبیعی خود پیش آمده است و هم اکنون بسیاری از مسئولان به این باور رسیده‌اند که باید کشورمان به یک کشور صنعتی تبدیل شوند و تولیدکنندگان مورد حمایت قرار بگیرند. در همه جای دنیا با هدف دفاع از محصولات داخلی قوانینی را برای ورود محصولات خارجی به کشورشان وضع کنند که متأسفانه این چنین قوانینی در کشور ما ضعیف است و تعرفه‌های واردات به گونه‌ای تعریف شده است که باز هم واردکنندگان ترجیح می‌دهند محصولات خود را به صورت قاچاق وارد کنند.

جعفری ادامه داد: باید از تمام فروشگاه‌هایی که خود را به عنوان نمایندگی یک برند معتبر در ایران معرفی کرده‌اند بخواهیم تا اعتبارنامه خود را ارائه دهند اما متأسفانه بر اساس بررسی‌های ما هیچ کدام از این فروشگاه‌ها اعتبارنامه رسمی ندارند و باید بگویم در کشوری مانند ترکیه و چین فقط برای ایران برندهای تقلبی تولید می‌کنند که این موضوع تأسف‌آور است.

عضو هیأت مدیره اتحادیه تولید و صادرکنندگان نساجی و پوشاک کشور در یک مرکز خرید ملک تجاری بسیار زیاد است هم اکنون ملک‌های تجاری بر اساس برندها استفاده می‌شوند به عنوان مثال اگر یک ملک تجاری متری ۲۲ میلیون تومان قیمت‌گذاری شده باشد وقتی که یک برندی می‌خواهد آن ملک را اجاره کند قیمت آن ملک به صد میلیون تومان می‌رسد و صاحب آن ملک حاضر است اجاره نگیرد و به جای آن درصد فروش دریافت کند. در صورتی که این اتفاق برای محصولات داخلی رخ نمی‌دهد و همین موضوع قیمت تولیدات داخلی را بالا می‌برد.

*دامپینگ صنعت کشور را له کرده است

جعفری دامپینگ را از موضوعاتی دانست که صنعت کشور را با چالش‌های زیادی مواجه کرده است و افزود: دامپینگ در حال له کردن و از بین بردن صنعت در ایران است همچنین ما معتقد هستیم ارزش افزوده در داخل کشور باید به شیوه‌ جدیدی اجرا شود. در نمایشگاه ایران مد می‌خواهیم بگوییم ما این توانمندی را داریم اما در کشور خودمان غریب هستیم و دستمان به جایی نمی‌رسد یک سال است درِ تمام وزارتخانه‌ها و سازمان نمایشگاه‌ها را زدیم و شانس آوردیم که همین یک سالن را در اختیار ما قرار دادند این در حالی است که متوجه شدیم هفته گذشته ۸ هزار متر به ترک‌ها داده شده است.

عضو هیأت مدیره اتحادیه تولید و صادرکنندگان نساجی و پوشاک کشور در خصوص حضور برندهای ایرانی در نمایشگاه ایران مد گفت: نمایشگاه امسال در فضای ۳۵۰۰ مترمربعی برگزار می‌شود و ۵۰ برند نوپای ایرانی در آن شرکت می‌کند، در خصوص بُعد بین‌المللی نمایشگاه ایران مد باید بگویم که هیأت‌هایی از کشورهای همسایه دعوت شده‌اند تا از این نمایشگاه بازدید کنند و با تولیدکنندگان برای انعقاد قرارداد مذاکراتی داشته باشند.

وی افزود: برای حضور در نمایشگاه تقاضاهای زیادی درخواست شد و اولویت‌ها با برندها و شرکتهایی بود که در دوره‌های قبل وجود داشتند. برندها برای شرکت در این نمایشگاه انتخاب نمی‌شوند بلکه فراخوان داده می‌شود اما امسال با توجه به محدودیت فضا اولویت‌بندی شده‌اند.

منبع: فارس



پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *