آوانس بزرگ دولت یازدهم به توتال ۷ شهریور, ۱۳۹۵

روزنامه جوان درباره قراردادهای نفتی نوشته است:‌ در عصر «پسابرجام»، شرکت‌های متعددی از ایران، ایتالیا، هند، چین، مالزی، فرانسه، ژاپن و… برای سرمایه‌گذاری در توسعه فاز ۱۱ پارس‌جنوبی، آمادگی خود را اعلام کردند که جدی‌ترین گزینه‌ها، شرکت‌های انی ایتالیا و توتال فرانسه بودند که البته شرکت ملی نفت ایران برای واگذاری این پروژه به توتال بدعهد تمایل بیشتری دارد.

اقتصادپرس: در اوایل تابستان سال گذشته هم شرکت ملی نفت ایران با واگذاری توسعه فاز ۱۱ به شرکت مپنا موافقت کرد. پس از آن هم بعضی از مقام‌های مسئول در شرکت ملی نفت ایران گفته بودند با توجه به اینکه توسعه فاز ۱۱ یک پروژه ساده است و تنها به حفاری نیاز دارد، شرکت‌های ایرانی توان حضور در این پروژه را دارند.

گویا داستان غم‌انگیز توسعه نیافتن فاز ۱۱ میدان مشترک پارس‌جنوبی سر دراز دارد و سرانجام همان‌طور که بیژن زنگنه در آغاز تصدی مسئولیت وزارت نفت در گفت‌و‌گو با یکی از رسانه‌ها گفته بود که فاز ۱۱ را برای شرکت فرانسوی توتال نگه داشته است، توسعه این فاز را به این شرکت فرانسوی بدنام در ایران واگذار کند.

همه اینها در حالی است که هم‌اکنون میدان گازی پارس جنوبی به دوران افت‌فشار خود وارد شده و با شرایطی که اکنون در پیش روی آن است، به‌طور قطع فرآیند توسعه و نگهداشت تولید از آن در قیاس با زمان آغاز توسعه متفاوت و هزینه‌های آن بیشتر است.

قبلاً در هر فاز پارس‌جنوبی کمابیش ۱۱ حلقه چاه حفاری می‌شد، اما هم‌اکنون با توجه به افت‌فشار مخزن، این تعداد چاه باید دو برابر شود که به‌طور قطع به هزینه بیشتری هم نیاز دارد. در عین حال با توجه به شرایط مخزنی حادث شده در پارس جنوبی، افزون‌بر افت فشار گاز، تولید میعانات گازی هم از حدود سه تا پنج سال آینده دچار افت بسیار شدیدتری می‌شود، بنابراین از آن پس نیاز است که برای هر فاز پارس‌جنوبی، ساخت یک سکوی ایستگاه تقویت فشار در دستور کار قرار بگیرد تا گاز و میعانات گازی را پمپ کند و بر افت فشار مخزن چیره شود تا برداشت از این میدان عظیم مشترک کم نشود که به‌طور طبیعی هزینه سرمایه‌گذاری‌ها در این بخش را افزایش می‌دهد…

هزینه توسعه بخش دریایی فاز ۱۱ پارس جنوبی که معادل دو فاز است،   حدود چهار تا پنج میلیارد دلار برآورد می‌شود.

رقم پنج میلیارد دلاری توسعه بخش دریایی دو فاز پارس جنوبی کجا و رقم پیشنهادی حدود ۹ میلیارد دلاری توتال برای توسعه فاز ۱۱ کجا!؟ البته حجم نهایی سرمایه‌گذاری در قرارداد طرح توسعه بخش خشکی و دریایی فاز ۱۲ پارس جنوبی (معادل سه فاز) که با پتروپارس بسته شده بود، با توجه به افزایش هزینه‌ها، تحریم‌ها و… به گفته یک مقام آگاه در نفت، در انتهای کار حدود ۱۳‌میلیارد دلار برآورد شد که این افزایش هزینه جای تأمل دارد، هرچند که این پروژه از سوی شرکت داخلی اجرا شده باشد.

اکنون ۱۶ سال از آغاز برنامه توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی می‌گذرد؛ فازی که در مرزی‌ترین نقطه این مخزن مشترک قرار دارد و مهاجرت گاز از این نقطه از مخزن، به طرز عجیبی زیاد است که تصور آن، آه حسرت را بر دل هر شهروند و مسئول میهن‌دوستی باقی می‌گذارد. برنامه توسعه فاز ۱۱ پارس‌جنوبی در حالی به پایان دومین دهه از عمر خود نزدیک می‌شود و در معرض غفلت مسئولان مربوط قرار گرفته است که به گفته برخی مسئولان شرکت ملی نفت ایران، ساخت سکو، خطوط لوله و حفاری چاه‌های این فاز از سوی شرکت‌های داخلی میسر است.



پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *