بهترین جایگزین‌ها برای شیر گاو ۲۶ مرداد, ۱۳۹۵

بگذارید از همین اول بگوییم، اگر به راحتی می‌توانید شیر گاو مصرف کنید و مشکلی برایتان به وجود نمی‌آید، پس همین کار را بکنید. شیر گاو سرشار از پروتئین، ویتامین و مواد معدنی است و نوع بدون چربی آن فاقد چربی‌های اشباع است.

اقتصادپرس: بگذارید از همین اول بگوییم، اگر به راحتی می‌توانید شیر گاو مصرف کنید و مشکلی برایتان به وجود نمی‌آید، پس همین کار را بکنید. شیر گاو سرشار از پروتئین، ویتامین و مواد معدنی است و نوع بدون چربی آن فاقد چربی‌های اشباع است.

بگذارید از همین اول بگوییم، اگر به راحتی می‌توانید شیر گاو مصرف کنید و مشکلی برایتان به وجود نمی‌آید، پس همین کار را بکنید. شیر گاو سرشار از پروتئین، ویتامین و مواد معدنی است و نوع بدون چربی آن فاقد چربی‌های اشباع است اما شیر گاو برای همه مناسب نیست و افراد به دلایل مختلف از آن اجتناب می‌کنند.

پس اگر شما هم یکی از آن افرادی هستید که به دنبال یک جایگزین مناسب برای آن می‌گردید، بهتر است بدانید گزینه‌های بسیاری پیش رو دارید که هر کدام به نوعی به سلامت هر چه بیشتر شما کمک می‌کنند. کافی است بدانید کدام یک از آنها برای شما مناسب‌تر است و در حال حاضر چه هدفی را دنبال می‌کنید. آیا به دنبال پروتئین بیشتر می‌گردید یا می‌خواهید وزن‌تان را کم یا زیاد کنید، شاید هم تنها به شیر آلرژی دارید. در هر حال ما بهترین گزینه‌های جایگزین را به شما معرفی می‌کنیم.

۱-شیر سویا

شیر سویا یکی از محبوب‌ترین شیرهای غیر لبنی است که در سطح وسیعی مورد استفاده قرار می‌گیرد. خواص این شیر مشابه شیر گاو است و به همان اندازه پروتئین، کلسیم و ویتامین A و D دارد. شیر سویا فاقد لاکتوز است؛ از این رو، برای کسانی که از عارضه عدم تحمل لاکتوز (نارسایی لاکتوز) رنج می‌برند، بی‌خطر است. از آنجایی که این شیر فاقد کلسترول بوده و چربی کم و پروتئین زیادی دارد، برای قلب هم مفید است. به علاوه، مطالعات نشان می‌دهند که مصرف شیر سویا از ابتلا به سرطان پیشگیری می‌کند. اگر اولین بار است که شیر سویا مصرف می‌کنید، به علائم آلرژیک توجه کنید.

۲-شیر بادام

شیر بادام نخستن بار در سال ۱۹۹۰ توسعه یافت. این شیر از مخلوط بادام و آب تهیه می‌شود. شیر بادام مانند شیر سویا فاقد کلسترول، چربی‌های اشباع و لاکتوز است؛ اما بر خلاف آن، پروتئین کمی دارد. بنابراین، بهتر است از شیر بادام غنی شده استفاده کنید تا به ویتامین‌ها و مواد آلی لازم برای بدن دست یابید. شیر بادام برای کسانی که از عارضه نارسایی لاکتوز رنج می‌برند، مناسب است. اما به کسانی که آلرژی دارند، توصیه نمی‌شود.

۳-شیر برنج

شیر برنج مانند شیر بادام، فاقد کلسترول، چربی و لاکتوز است و پروتئین کمی دارد. با این حال، دو خاصیت عمده دارد که آن را به یک انتخاب مطلوب تبدیل می‌کنند: شیر برنجی ماهیتی شیرین دارد و شما را از مصرف شکر بی‌نیاز می‌کند. از سوی دیگر، واکنش‌های آلرژیک به برنج بسیار نادر هستند. از این رو، برای کسانی که به برنج حساسیت دارند، گزینه مناسبی خواهد بود.

۴-شیر کنف

کسانی که به سویا، شیر، آجیل و غلات حساسیت دارند، می‌توانند از شیر کنف استفاده کنند. شیر کنف پروتئین مناسبی دارد و از اسیدهای چرب، ویتامین و کلسیم برخوردار است و طعم و بافت منحصر به فردی دارد.

۵-شیر نارگیل

شیر نارگیل از گوشت نارگیل تهیه می‌شود و به طور کلی در دسته جایگزین‌های منحصر به فرد شیر قرار می‌گیرد. اگر دوست ندارید پوره یا آب نارگیل را به همراه غذایتان مصرف کنید، می‌توانید از نارگیل در تهیه سس و ادویه‌جات مورد علاقه خود استفاده کنید. شیر نارگیل پروتئین کمی دارد، اما سرشار از فیبر و مواد آلی مانند آهن است.

۶-شیر بدون شکر

بسیاری از جایگزین‌های شیر که در بازار به فروش می‌رسند، با استفاده از مواد افزودنی ناسالم یا مضر مانند شکر خوش طعم می‌شوند. بنابراین، حتما به برچسب این محصولات توجه کنید و حتی الامکان محصولاتی بخرید که فاقد مواد شیرین کننده هستند.

منبع: سلامتی



پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *