افغانستان؛ اولویت همیشگی توسعه تجارت خارجی ایران ۱۹ مرداد, ۱۳۹۵

در سال ۱۳۹۳ کالاهای زیادی به ارزش حدود ۱٫۵ میلیارد دلار از ایران وارد افغانستان شده بود و بر اساس بررسی‌های وزارت تجارت در سال ۱۳۹۴ این رقم به بیش از ۲ میلیارد دلار رسید.

اقتصادپرس: این روزها کمتر صادرکننده ایرانی است که از افغانستان به‌عنوان یکی از بازارهای هدف محصول صادراتی خود نام نبرد، به‌ویژه صادرکنندگانی که در زمینه مواد ساختمانی، وسایل الکترونیک، فرش، مواد خوراکی و شوینده‌ها فعالیت دارند.

افغانستان چهلمین کشور جهان از نظر وسعت است که با ایران ۹۳۰ کیلومتر مرز دارد، کشوری که صنعتی بسیار ضعیف دارد و جزو ۱۰ کشور فقیر دنیا محسوب می‌شود و به همین دلیل ۹۴ درصد مایحتاج خود را از خارج تهیه می‌کند.

بر اساس آمار گمرک جمهوری اسلامی ایران، در سال گذشته میلادی، افغانستان به‌عنوان پنجمین مقصد صادراتی کالاهای ایران به ارزش ۲ میلیارد و ۳۳۸ میلیون دلار بوده‌است.

مواد غذایی و دارو، پتروشیمی و مشتقات نفتی، مصالح ساختمانی، محصولات معدنی، پارچه، شیرآلات، خدمات فنی و مهندسی و ترانزیت ازجمله حوزه‌های دارای ظرفیت و قابلیت همکاری مشترک با افغانستان محسوب می‌شود.

درحال‌حاضر پاکستان، ایران، ترکیه از بزرگ‌ترین صادرکنندگان کالا به افغانستان هستند و کشورهای اروپایی، امریکا، کانادا و ترکیه به‌ویژه در بخش ساختمانی و سردخانه‌ها و کشورهای کره، چین، هند و پاکستان در بخش نیروگاه و راه‌سازی در افغانستان پروژه دارند و این سرمایه‌گذاری از طریق بخش خصوصی اجرا می‌شود.

افغانستان، شهرک‌های صنعتی خوبی در شهر کابل، هرات، جلال‌آباد، قندهار و مزارشریف دارد و مهم‌ترین اجناس شوینده، بهداشتی و داروها نیز در قندهار تولید می‌شود. این کشور همچنین در بخش نوشابه‌های غیرالکلی به کابل و عراق صادرات دارد.

در سال ۱۳۹۳ کالاهای زیادی به ارزش حدود ۱٫۵ میلیارد دلار از ایران وارد افغانستان شده بود و بر اساس بررسی‌های وزارت تجارت در سال ۱۳۹۴ این رقم به بیش از ۲ میلیارد دلار رسید.

در حال حاضر نیز پیش‌بینی می‌شود که حجم مراودات تجاری ایران و افغانستان تا پایان امسال ۲۵ درصد افزایش یابد.

اشتراکات فرهنگی، زبانی و مذهبی و همچنین نزدیکی دو کشور از اصلی‌ترین دلایل روند رو به رشد تجارت ایران و افغانستان است.

منبع: پول نیوز



پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *