مصرف کننده داخلی توان خرید کالای ایرانی را ندارد ۱۷ مرداد, ۱۳۹۵

نایب رئیس خانه صنعت، معدن وتجارت ایران با بیان اینکه باید بررسی شود چرا تولیدکنندگان داخلی از رقیبان خارجی شکست خورده اند، تصریح کرد: عملکرد شبکه بانکی موجب شد در مقابل حریفان خارجی دوام نیاوریم، تولید کننده داخلی همچنان باید نرخ سود ۳۰ درصدی پرداخت کند، اما تولیدکننده خارجی با نرخ سود نیم درصدی با ما رقابت می‌کند.

اقتصادپرس: حسینی درمراسم دومین جشنواره «تولید ملی و رسانه» افزود: یکی از راه‌های برون رفت از بحران مالی و رکود اقتصادی ۲۰۰۶-۲۰۰۸ معافیت‌های گسترده مالیاتی بود، اما در ایران با وجود رکود، مالیات رشد کرده است! طبیعی است تولید داخلی نمی‌تواند با رقیبان خارجی رقابت کند.

وی بابیان اینکه مسؤولان تأکید دارند نرخ تورم به زیر ۱۰ درصد کاهش یافته، ادامه داد: باوجود تک رقمی شدن نرخ تورم، نرخ تسهیلات بانکی همچنان ۱۸ درصد است، هزینه‌های بالای این نرخ وعوامل دیگر دست به دست هم داده تا هزینه تولید در کشور بشدت افزایش یابد، به گونه‌ای که مصرف کننده داخلی نیز توان خرید کالای ایرانی راندارد.

به گفته وی، تا زمانی که تولید داخلی ارزان نشود وهزینه‌های تولید کاهش پیدانکند محصول ایرانی قابل رقابت با خارجی نیست .

وی تأکید کرد: مسایلی چون نرخ مالیات، سودبانکی، تأمین اجتماعی ودیگر مشکلات زیر ساختی تازمانی که حل وفصل نشود و فضای یکسان وبرابری نسبت به تولید کنندگان خارجی درداخل ایجاد نشود، نمی توان انتظار داشت کالای قابل رقابت دردوشاخص قیمت وکیفیت تولید شود.

رئیس خانه صنعت، معدن وتجارت خراسان رضوی همچنین با اشاره به نقش و جایگاه رسانه‌ها در پرداختن به چالش‌های بخش صنعت تصریح کرد: مسایل اقتصادی و چالش‌های آن باید به گونه‌ای درجامعه مطرح شود که صبغه و رنگ سیاسی به خودنگیرد و مشکلات از زاویه منافع ملی دنبال شود.

وی همچنین با طرح این پرسش که فعالیت رسانه‌ها در پرداختن به مسایل و مشکلات باید مستمر باشد، تصریح کرد: برای مثال شهر مقدس مشهد در طول سال میزبان ۲۰ تا۳۰ میلیون زائراست، اما سؤال این است، بازتاب اقتصادی ورود این میزان زائر به مشهد تاکنون چه بوده است. آیا از این ظرفیت استفاده شده، نرخ بیکاری کاهش و فعالیت‌های اقتصادی رونق داشته شده است؟

به گفته وی، بررسی‌ها نشان می‌دهد متأسفانه هنوز از این توان و ظرفیت استفاده نشده است.

وی بابیان اینکه باید چالش رکود به صورت جدی ریشه‌یابی شود، تصریح کرد: باید مشخص شود سیاست‌های دولت تاکنون چقدر در راستای برون رفت از رکود مؤثر بوده است.

گفتنی است، در دومین جشنواره «تولید ملی و رسانه» از ۷ خبرنگارتقدیر به عمل آمد. در این مراسم از محمد هرمزی خبرنگار گروه اقتصاد نیز که در این جشنواره حایز کسب رتبه برتر شده بود قدردانی شد.

منبع: قدس آنلاین



پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *