راه‌اندازی سامانه بیمه بیکاری ۱۳ مرداد, ۱۳۹۵

با راه‌اندازی سامانه بیکاری از دی ماه سال گذشته، رفع همپوشانی اطلاعات مقرری بگیـران و جلوگیری از پرداخت غیرحق مقرری انجام شده است.

اقتصادپرس: مدیرکل امور فنی بیمه شدگان سازمان تامین اجتماعی از پوشش ۲۰۴ هزارنفری صندوق بیمه بیکاری خبر داد و گفت: با راه‌اندازی سامانه بیکاری از دی ماه سال گذشته، رفع همپوشانی اطلاعات مقرری بگیـران و جلوگیری از پرداخت غیرحق مقرری انجام شده است.

 

با بیان اینکه سامانه بیمه بیکاری تامین اجتماعی از اردیبهشت سال گذشته بتدریج در ۱۰ استان پایلوت شد اظهار کرد: این سامانه از  دی ماه به صورت جاری فعال است و دو روز پیش رسما از سوی وزیر رفاه افتتاح شد و در حال حاضر ۲۰۴ هزار نفر حقوق بیمه بیکاری دریافت می کنند.

 

وی افزود:  از جمله محاسن سامانه بیمه بیکاری این است که دیگر در شعب، کار دست و پاگیر صدور چک و دیگر درگیری های مالی برای پرداختی ها را انجام نمی دهیم و امور مالی یکجا چک صادر می کند و دیگر این اتفاق که  حقوق ها در استانها با تاخیر پرداخت شوند رخ نمی‌دهد؛ در واقع همه حقوق ها در یک روز واریز می شود و از این منظر با اهمیت است.

 

مدیرکل امور فنی بیمه شدگان سازمان تامین اجتماعی افزایش بهره وری و استفاده بهتر از باقی مانده اعتبارات تجمیع شده را یکی دیگر از مزایای اجرای این طرح دانست و گفت: یکی دیگر از اتفاقات خوبی که رخ داده، رفع همپوشانی هاست، پیش از این افرادی را داشتیم که ممکن بود یکجا شاغل باشند و از یک جا حقوق بگیرند و از ما نیز حقوق بیمه بیکاری دریافت کنند.

 

با توجه به تکلیف قانونی مقرر در ماده «۱۰» قانون بیمه بیکاری مبنی بر نگهداری جداگانه حساب های درآمد حق بیمه بیکاری، پرداخت مقرری بیمه بیکاری و ارائه گزارش به ریاست جمهوری و اعضای شورای اقتصاد بصورت سالیانه و با توجه به اینکه جمع آوری اطلاعات مورد نیاز این حوزه شامل اقلام آماری، مالی و مدیریتی بدون تعامل سیستمی میان واحدهای ذیربط انجام پذیرفته و عدم تجمیع وتمرکز داده ها تحت یک مجموعه واحد، مشکلات متعددی را فراهم کرده بود ایجاد سامانه مکانیزه و متمرکز بیمه بیکاری به عنوان یکی از ضرورت های معاونت فنی و درآمد سال گذشته در پنج فاز طراحی و در دستور کار قرارگرفت.

 

ایجاد بانک اطلاعاتی متمرکز مقرری بگیران بیمه بیکاری، همپوشانی اطلاعات مقرری بگیـران و جلوگیری از پرداخت من غیرحق مقرری، مدیریت صحیح منابع و مصارف، حذف حدود ۵۰۰ حساب فرعی وجلوگیری از رسوب منابع در واحدهای اجرائی، فراهم شدن زمینه اعمال نظارت ستادی بر عملکرد واحدهای اجرائی، تسهیل فرآیندها، کاهش حجم کار و هزینه ها در واحد های اجرائی، رفع مشکلات مربوط به تخصیص بودجه و جبران کسری اعتبار استان ها و بهره گیری از خدمات نوین بانکی در ارائه خدمات از اهداف کلان تشکیل سامانه بیمه بیکاری است.

منبع: ایسنا



پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *