استفاده از فرصت “کاهش تورم تولید”؛ چالش‌ها و راهکارها ۷ مرداد, ۱۳۹۵

در سه سال اخیر همان‌طور که نرخ تورم در کالاهای مصرفی در مسیر کاهش قرار گرفت، نرخ تورم در بخش تولید نیز سیر نزولی را طی کرد و تا حدودی امکان کنترل هزینه‌های تولید فراهم شد.

اقتصادپرس: برای ارائه محصولی با قیمتی رقابتی نیاز به تولید انبوه اما کیفی داریم که با مقرون به صرفه کردن تولید، دست تولیدکننده را برای قیمت‌گذاری رقابت‌محور باز می‌گذارد و به او اجازه هدف‌گذاری صادراتی می‌دهد.

متأسفانه شرایط اقتصادی کشور که در سال‌های ۹۱ و ۹۲ واحدهای تولیدی را تحت تأثیر قرار داد، همراه با تورم بالا در بخش تولید، بسیاری از تولیدکنندگان را مجبور به پایین آوردن ظرفیت تولید کرد و بخشی از آن‌ها را هم به تعطیلی کشاند.

با این‌حال در سه سال اخیر همان‌طور که نرخ تورم در کالاهای مصرفی در مسیر کاهش قرار گرفت، نرخ تورم در بخش تولید نیز سیر نزولی را طی کرد و تا حدودی امکان کنترل هزینه‌های تولید برای تولیدکنندگان فراهم شد.

بر این اساس پیش‌بینی می‌شود بنگاه‌های تولیدی بر پایه ثبات اقتصادی و با بهبود حاشیه سود خود بتوانند برنامه‌ریزی روشن‌تری برای ارتقای کیفی داشته باشند.

اما کاهش تورم تولید در حالی محقق شده است که در سال‌های اخیر در بسیاری صنایع با لحاظ کردن نرخ تورم، با ثبات یا کاهش درآمد روبه‌رو بوده‌ایم و با وجود قرار گرفتن در شرایط رکود، شاهد کاهش مالیات برای بخش‌های تولیدی نبوده‌ایم.

از این رو، هر اندازه دولت بتواند با عمل به تعهدات خود در قبال صنایع از سرمایه‌گذاری‌ها حمایت کند، به همان اندازه پشتوانه‌های تولید و کسب‌وکار بیشتر خواهد شد و به ارتقای کیفی محصولات تولیدی در عین مدیریت هرچه بیش‌تر قیمت تمام‌شده کمک خواهد کرد.

علاوه بر این، اگر درصد قابل توجهی از معافیت‌ها دستکم به تولیدکنندگان دارای صادرات تعلق گیرد، آن‌ها نیز می‌توانند همان درصد را در بازارهای جهانی تخفیف قایل شوند و قیمت‌های خود را رقابتی کنند و این می‌تواند آغازی برای ایجاد یک تحول در صنعت و صادرات کشور باشد.

منبع: پول نیوز



پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *