تشکیل کمیته فنی پروژه‌های زیر ساختی ایران و ایتالیا ۴ مرداد, ۱۳۹۵

قائم مقام وزیر راه‌ با اشاره به همکاری ایران و ایتالیا در پروژه‌های زیرساختی، گفت: راه‌اندازی مرکز تست در راه‌آهن را با ایتالیایی‌ها دنبال می‌کنیم که قرارداد این پروژه در حال نهایی شدن است؛ با راه‌اندازی این مرکز می‌توان هم تست خط و هم تست ناوگان را انجام داد

اقتصادپرس: اصغر فخریه کاشان‌‌ با بیان اینکه در حوزه راه‌آهن با ایتالیایی ها چندین پروژه را دنبال می‌کنیم، اظهار داشت: یکی از این پروژه‌ها قطار سریع‌السیر قم- اراک است که این خط به قطار تهران- قم- اصفهان متصل می‌شود.

وی افزود: خرید تجهیزات پروژه تهران- قم- اصفهان از دیگر پروژه‌های ما با ایتالیا است، اگر چه تامین مالی این پروژه بر عهده چینی‌ها است اما شرط ما این بوده که برخی از تجهیزات را از شرکت هایی که وزارت راه و شهرسازی تعیین کرده، خریداری کنند.

قائم مقام وزیر راه و شهرسازی در امور بین‌الملل با بیان اینکه مذاکراتی هم برای تامین ناوگان خط آهن تهران- مشهد با ایتالیایی ها داشته‌ایم، افزود: علاقه داریم که ناوگان این خط را از اروپایی‌ها تامین کنیم،‌ البته  برای تامین ناوگان این پروژه مذاکراتی نیز با زیمنس داشتیم اما در نهایت شرکتی که شرایط بهتری داشته باشد را انتخاب خواهیم کرد.

وی ادامه داد: راه‌اندازی پروژه مرکز تست در راه‌آهن را با ایتالیایی‌ها دنبال می‌کنیم که قرارداد این پروژه در حال نهایی شدن است؛ با راه‌اندازی این مرکز می توان هم تست خط و هم تست ناوگان را انجام دهیم.

فخریه کاشان با بیان اینکه برای پروژه خط آهن تهران – همدان هم با ایتالیا مذاکره کرده‌ایم، اظهار داشت: مطالعات این پروژه ها شروع شده و اگر به نتیجه رسیدیم با ایتالیایی‌ها توافق خواهیم کرد.

وی با بیان اینکه وزارت راه و شهرسازی‌ شرطی بسیار مهم در مذاکرات با شرکت‌های ایتالیایی داشته است، گفت: شرط ما این است که برای اجرای همه این پروژه‌ها، ایتالیایی‌ها باید مناقصه داخلی برگزار کنند و پیمانکار و اپراتورهای داخلی در این مناقصه حضور داشته باشند و هزینه پروژه ها را به ایتالیایی ها پرداخت کنند.

قائم مقام وزیر راه و شهرسازی در امور بین‌الملل ادامه داد: در بخش جاده‌ای، ساخت پروژه کریدور شماره ۱۰ را در دستور کار داریم که این پروژه از بازرگان تا بندر امام خمینی (ره) است و شامل چند قطعه است؛ ایتالیایی‌ها برای سرمایه گذاری بر روی دو قطعه از این کریدور به صورت BOT اعلام آمادگی کرده‌اند، مطالعات اولیه را هم انجام داده‌اند و اگر به این نتیجه برسند این پروژه توجیه اقتصادی دارد سرمایه ساخت این دو قطعه به ایران می آورند اما برای ساخت آن از پیمانکاران داخلی باید استفاده کنند که ۵۱ درصد از کار را باید شرکت‌های ایرانی انجام دهند.

فخریه کاشان با بیان اینکه پیش قرارداد این پروژه در سفر اخیر‌ به ایتالیا امضا شد، گفت: قرار بر این است که ایتالیایی ها برای ادامه مذاکرات در این باره به ایران بیایند‌؛ از آنجا‌ که همکاری‌ها‌ با ایتالیا ابعاد وسیعی دارد قرار بر این شد که هر ۶ ماه، یک بار در ایتالیا و یک بار در ایران کمیته فنی پروژه‌های زیر ساختی تشکیل شود.

منبع: فارس



پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *