آغاز خزان موتورسیکلت‌های بنزینی از دو ماه دیگر ۲ مرداد, ۱۳۹۵

یک میلیون موتورسیکلت بنزینی فعال پایتخت چه سرنوشتی خواهند داشت؟ تا آغاز زمان تغییرات برای این وسایل نقلیه آلاینده تنها ۲‌ماه مهلت باقی مانده است.

اقتصادپرس:هیأت وزیران در جلسه ١٩خرداد امسال خود ۳مصوبه برای ساماندهی و کاهش استفاده از موتورسیکلت‌های بنزینی کاربراتوری داشت که هنوز راه زیادی تا فراهم شدن زیرساخت‌های آن وجود دارد اما می‌تواند فصلی نو در روند حضور این وسایل نقلیه کوچک اما آلاینده باشد. در این مسیر شهرداری تهران با برنامه ویژه خود درنظر دارد ایده موتورهای برقی را در شهر گسترش دهد تا در کنار از رده خارج کردن موتورسیکلت‌های کاربراتوری، گزینه‌ای پاک را پیش روی شهروندان قرار دهد اما پلیس راهور اعلام کرده هیچ برنامه جدیدی برای اقدامات پیش رو ندارد.

تغییرات جدید چیست؟

طــبـق مــصــوبــه شـمــاره «٣٨۴۵۴ /ت ۵٣١٧٢ ه» هیأت وزیران، از ابتدای پاییز امسال وزارت صنعت و معدن و پلیس راهور باید از تولید و شماره‌گذاری موتورسیکلت‌های بنزینی جلوگیری کنند. همچنین از روز نخست مهر استفاده از موتورسیکلت‌های کاربراتوری توسط دستگاه‌های دولتی (به استثنای اورژانس)، شهرداری‌‌ها (به استثنای آتش‌نشانی) و پیمانکاران آنها در کلانشهرها ممنوع خواهد بود. در سومین گام خرید موتورسیکلت‌های کاربراتوری توسط دستگاه‌های دولتی نیز از ابتدای پاییز ممنوع خواهد بود. بدین‌ترتیب دولت برای کاهش موتورهای کاربراتوری گام مهمی برداشته اما این گام به همراهی بازوی اجرایی یعنی پلیس راهور نیاز دارد.

حضور ۶۰۰پیک موتوری سبز در پایتخت

شهرداری تهران در ضلع دیگر تغییرات قرار است طرح «پیک موتوری سبز» را از نیمه دوم سال در هسته مرکزی پایتخت اجرایی کند؛ طی آن ۶۰۰موتور برقی در منطقه ۱۲وارد ناوگان پیک موتوری می‌شوند. به گفته وحید حسینی مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، موتورسیکلت‌های کاربراتوری هم‌اکنون با حضور بی‌شمار خود آلودگی هوای زیادی در سطح شهر ایجاد می‌کنند، اما در مقابل گسترش فرهنگ استفاده از موتور برقی می‌تواند موجب کاهش چشمگیر آلودگی هوا در تهران شود. حسینی درباره طرح پیک موتوری سبز گفت: شهرداری تهران طرحی با عنوان «پیک‌های سبز موتوری» در دست اجرا دارد. شرکت پیک بادپا که حمل بار خرد در منطقه بازار تهران را انجام می‌دهد هم اعلام آمادگی کرده که در ۶نقطه از منطقه ۱۲از موتورهای برقی استفاده کند و شهرداری تهران نیز این نقاط را به ایستگاه شارژ مجهز می‌کند. به گفته حسینی قرار است این ۶نقطه در منطقه ۱۲با همکاری نهادهای خدماتی منطقه بازار به ۱۲نقطه افزایش یابد. در طرح پیک‌های سبز موتوری قرار است ۵۰موتور برقی در هر ۱۲نقطه مورد بهره‌برداری پیک‌های موتوری قرار گیرند. بدین‌ترتیب تعداد پیک‌های سبز موتوری به ۶۰۰دستگاه خواهد رسید. انتشار آلایندگی موتورسیکلت‌های برقی چه به لحاظ آلودگی صدا و چه آلودگی هوا صفر است.

آلودگی؛ ثمره تردد یک میلیون موتور

یکی از مهم‌ترین مشکلاتی که موتورسیکلت‌های بنزینی برای تهران ایجاد می‌کنند، میزان بالای انتشار آلایندگی روزانه آنها در هوای شهر تهران است.یک میلیون موتورسیکلت هر روز در شهر فعالیت می‌کنند و ۲۸۶تن مونواکسید کربن، ۱۰۰کیلوگرم دی اکسید گوگرد، ۷٫۹تن دی اکسید نیتروژن، ۸۳تن ترکیبات آلی فرار و ۲٫۶تن ذرات معلق تولید می‌کنند. این گازهای آلاینده با انجام تنظیم موتور و معاینه فنی مستمر به کمترین حد خود خواهد رسید.

پلیس هیچ برنامه جدیدی ندارد

بی شک مهم‌ترین عنصر تغییرات در عرصه وسایل نقلیه پایتخت پلیس است که ضمانت اجرایی چون جریمه و توقیف وسایل را در اختیار دارد. در عین حال از سوی بالاترین مقام اجرایی این نهاد در تهران اعلام شد که پلیس راهور هیچ برنامه جدیدی برای ساماندهی موتورها ندارد. سردار تیمور حسینی رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ درباره ساماندهی موتور سیکلت‌ها در پایتخت به آنا گفت: ما در بحث موتورسیکلت‌ها بیشتر از اینکه به سراغ علت برویم به سراغ معلول رفته‌ایم و با معلول برخورد کرده‌ایم. تا زمانی که ما علت‌ها را ریشه‌یابی و حل نکنیم هیچ اتفاق خاصی نمی‌افتد. اشاره سردار حسینی به لزوم برخورد با علت در شرایطی است که چندی پیش سخنگوی نیروی انتظامی از وجود بیش از یک میلیون موتورسیکلت در پارکینگ‌‌های پلیس خبر داد که بخش مهمی از آن رها شده است.

منبع:همشهری



پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *