از رفع محدودیت سوخت‌رسانی؛ تا یک بام و دو هوای فروش هواپیما ۲ مرداد, ۱۳۹۵

بیست و سوم تیرماه ۹۴، برنامه جامع اقدام مشترک موسوم به برجام میان ایران و گروه پنج بعلاوه یک منعقد شد و نهایتا از دی ماه همان سال طرفین اقدام به اجرای آن کردند.

اقتصادپرس: اولین تاثیر برجام در حوزه حمل و نقل هوایی تجاری کشورمان، رفع محدودیت‌های سوخت‌رسانی به هواپیماهای ایرانی در اغلب فرودگاه‌های اروپایی بود.

با رفع این محدودیت، هواپیماهای ایرانی توانستند تا بدون توقف اجباری برای سوختگیری در فرودگاه ثالث به مقاصد اروپایی خود پرواز کنند و به کشور بازگردند .

این امر علاوه بر کاهش هزینه‎ها، موجب شد تا از یک چرخه اضافی پرواز که منجر به فرسودگی هواپیماها می‌شد نیز جلوگیری گردد.

البته به گفته فرهاد پرورش، مدیرعامل و رئیس هیئت مدیره هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران، همچنان مشکل سوخت‌رسانی در دو فرودگاه استکهلم و گوتنبرگ پا برجاست و به هواپیماهای ایرانی در این دو فرودگاه سوخت تحویل داده نمی‌شود و هواپیما به ناچار باید در مسیر برگشت در فرودگاه ثالث توقف کرده تا سوخت دریافت کند.

اما رخداد مهم دیگری که پس از اجرای برجام، حمل و نقل هوایی تجاری کشورمان را تحت الشعاع قرار داد، رفع محدودیت‌ها و ممنوعیت‌های فروش هواپیما و قطعات هواپیما به ایران بود.

بر اساس بند ۲۲ برجام، اجازه فروش هواپیماهای مسافری، قطعات و خدمات مربوطه به آن به جمهوری اسلامی ایران داده شد.

در همین راستا، در سفر حسن روحانی رئیس جمهوری اسلامی ایران به فرانسه، در هشتم بهمن ماه سال ۹۴ ، پیش قرارداد خرید ۱۱۸ فروند ایرباس میان هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران و شرکت ایرباس به امضا رسید.

در این پیش ‌قرارداد‌ مقرر شد ‌‌۱۱۸ فروند انواع هواپیمای ایرباس‌، شامل ۴۵ فروند‌ خانواده ایرباس ۳۲۰، ۴۵ فروند‌ ایرباس ۳۳۰، ۱۶ فروند‌ ایرباس ۳۵۰ و ۱۲ فروند‌ ایرباس ۳۸۰ برای ایران ‌ایر خریداری شده و ظرف ۵ تا ۸ سال در اختیار این شرکت قرار گیرد.

این هواپیماها به صورت اجاره به شرط تملیک در اختیار ایران‌ایر قرار می‌گیرد و مقرر شده بود ‌سهم ایران‌ایر در ‌این قرارداد ۱۵ درصد باشد و ۸۵ درصد اعتبار لازم برای خرید هواپیما در قالب تسهیلات تأمین شود.

مدیرعامل ایران‌ایر نیز طی مصاحبه‌ای درباره این قرارداد اعلام کرد که پول نفت برای خرید هواپیما پرداخت نمی‌شود و هزینه خرید هواپیماها از طریق کار با آن‌ها پرداخته خواهد شد.

پس از امضای پیش قرارداد خرید ۱۱۸ فروند ایرباس، خبر امضای تفاهم نامه دیگری با شرکت ATR برای خرید ۲۰ فروند هواپیمای کوتاه برد از این شرکت برای ایران ایر رسانه‌ای شد.

البته یک نکته مهم در خصوص امضای پیش قرار داد با ایرباس وجود داشت. شرکت فرانسوی ایرباس به علت اینکه ده درصد قطعاتی که در هواپیماهایش بکار رفته؛ آمریکایی است ، می بایست مجوز صادرات هواپیماهایش به ایران را از دفتر کنترل دارایی‌های خارجی آمریکا دریافت کند.

پس از امضای پیش‌قرار داد خرید هواپیما، عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی گفت: طرفین بیست روز کاری فرصت دارند تا به قرارداد نهایی دست یابند، اما وی مدتی بعد اعلام کرد، قرارداد نهایی با ایرباس برای خرید ۱۱۸ فروند هواپیما در سه ماهه نخست سال ۹۵ امضا می‌شود.

با پایان سه ماهه نخست سال ۹۵ و در حالی که هنوز پیش قرارداد ایران ایر با ایرباس و ATR نهایی نشده بود، اصغر فخریه کاشان، قائم مقام وزیر راه و شهرسازی در امور بین‌الملل اعلام کرد: تا پایان ماه ژوئن ۲۰۱۶، قرارداد خرید ایرباس‌ها نهایی می‌شود و این زمان بر شدن امضای قرارداد نهایی به علت آن است که قرارداد ایران ایر و ایرباس مشتمل بر ۵۰۰ صفحه است که بررسی تمام بخش‌های آن به زمان زیادی نیاز دارد؛ اما ماه میلادی ژوئن نیز تمام شد و خبری از نهایی شدن این دو قرارداد منتشر نشد.

در حالی که هنوز سرنوشت نهایی شدن قرارداد میان ایران ایر با ایرباس و ATR در هاله‌ای از ابهام قرار داشت، خبری جدید از امضای پیش قرارداد خرید هواپیما از شرکت آمریکایی بوئینگ برای ایران ایر منتشر شد.

بر اساس این پیش قرارداد، ایران ایر جت‌های بوئینگ ۷۳۷ و بوئینگ ۷۷۷ را برای خرید به شرکت آمریکایی بوئینگ سفارش داده است.

با امضای پیش قرارداد با بوئینگ و در حالی که عنوان شده بود، امضای این قرارداد مشکل ایرباس را (برای صدور مجوز صادرات آمریکا) حل می‌کند، مجلس نمایندگان آمریکا، قانون منع فروش هواپیماهای بوئینگ را با دلایل واهی که ایران می‌تواند از این هواپیماها به عنوان جت‌های نظامی استفاده کند به تصویب رساند.

اگرچه اجرایی شدن این قانون نیاز به تصویب کنگره و تأیید رئیس جمهور آمریکا را دارد، اما شیطنت‌های آمریکا در راه فروش هواپیمای مسافربری به ایران، بار دیگر بدعهدی این کشور را در اجرای برجام به نمایش گذاشت.

و حالا در یکسالگی انعقاد برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) و در حالی که ۵ ماه از امضای پیش قرارداد خرید هواپیماهای جدید برای ایران گذشته، یک بام و دو هوای غربی‌ها در رفع تحریم‌های حمل و نقل هوایی تجاری کشورمان باعث شده تا تحولی که قراربود با اجرای برجام در حمل و نقل هوایی کشور رخ دهد، به سرانجام نهایی نرسد.

منبع: میزان



پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *