لزوم تمرکز دولت بر ایجاد بازار برای تولیدات داخلی ۳ مرداد, ۱۳۹۵

تا زمانی که کالای داخلی از سوی مشتری ایرانی مورد استقبال قرار نگرفته و نتواند جایگاه خود را پیدا کند نمی توان انتظار داشت این کالاها در فضای بین‌المللی مورد استقبال قرار بگیرد.

اقتصادپرس: حالا دیگر یکسال از توافق بر سر برنامه هسته ای ایران موسوم به برجام می گذرد، دولت امیدوار بود توافق با غرب اقتصاد ایران را متحول کرده و سرمایه گذاران خارجی را راهی ایران بکند، این هدف که دولت در آن موفق نبود یک سوی ماجراست، سوی دیگر ماجرا به ایجاد بازار برای محصولات ایرانی در کشورهای غربی باز می گردد؛ چرا که انتظار می رفت برجام دسترسی به یک بازار رقابتی کامل در حوزه کالاها و خدمات استراتژیک را برای ایران ایجاد کند.

در حال حاضر نبود مزیت نسبی در برخی کالا و خدمات و عدم حمایت دولت از تولید و دولتی بودن بسیاری از صنایع و نیز فعالیت صنایع غیرمولد و هزینه‌بر فضای رقابت در کشور را تهدید می‌کند.

از سوی دیگر دسترسی به مواد خام و مواد اولیه مطلوب خارجی به راحتی در دسترس نیست به همین جهت این امیدواری وجود داشت که با برداشته شدن تحریمها به جای تمرکز بر واردات، سرمایه‌گذاری های مشترک فراهم شده و نظام تولید از شرایط بهتری برخوردار شود تا بتوان محصولات با کیفیت داخلی را صادر کرد.

این در حالی است که نگاه صادرات محور در دولت وجود نداشته و عدم حمایت از محصولات باکیفیت داخلی حتی نتوانسته بازار داخلی را به دست بیاورد چرا که عدم شناخت مصرف کننده داخلی از محصولات با کیفیت داخلی تولید کنندگان داخلی را از پا در آورده و کالاهای بی کیفیت چینی که در برخی موارد با استانداردهای بین المللی فاصله زیادی دارد در بازار ایران جولان می دهد.

تا زمانی که کالای داخلی از سوی مشتری ایرانی مورد استقبال قرار نگرفته و نتواند جایگاه خود را پیدا کند نمی توان انتظار داشت این کالاها در فضای بین‌المللی مورد استقبال قرار بگیرد بنابراین برای رسیدن به یک فضای رقابتی در عرصه بین‌المللی باید کیفیت و قیمت کالاها تعدیل شود.

در این برهه زمانی از دولت انتظار می رود با استفاده از فضایی که برجام برای اقتصاد کشور ایجاد کرده است بازارهای قبلی کشور در حوزه های مختلف از جمله نفت و خشکبار را برگردانده و ایران را وارد فضای رقابتی در عرصه بین الملل نماید و این هدف محقق نمی شود مگر آنکه دولت به جای تمرکز بر ورود سرمایه گذار خارجی به کشور بخشی از توجه خود را صرف حمایت از تولیداتی بکند که قابلیت رقابت با کالاها و خدمات بین المللی را دارند اما به دلیل اعمال تحریمها در سالهای گذشته بازار خود را از دست داده اند.



پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *