آمریکا هنوز به ایرباس مجوز معامله با ایران نداده است ۲۸ تیر, ۱۳۹۵

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی با بیان اینکه ایرباس هنوز موفق به اخذ مجوز اوفک از آمریکا برای فروش هواپیما به ایران نشده است، گفت: حضور نمایندگان ایرباس در ایران برای ادامه مذاکرات فنی است.

اقتصادپرس: مقصود اسعدی سامانی اظهار داشت: نمایندگانی از کمپانی هواپیماسازی ایرباس روز گذشته وارد تهران شدند و با قائم مقام وزیر راه و شهرسازی در سرمایه‌گذاری خارجی و برخی دست‌اندرکاران صنعت حمل و نقل هوایی کشور دیدار و گفت‌وگو کردند.

وی ادامه داد: ایران در پیش‌قراردادی تعداد ۱۱۸ فروند هواپیمای ایرباس از کمپانی سازنده فرانسوی ایرباس خریداری خواهد کرد که همه این هواپیماها برای ایران‌ایر خواهد بود.

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی افزود: در پیش‌قرارداد اولیه رقم درنظر گرفته شده برای خرید این هواپیماها ۱۰٫۵ میلیارد دلار است.

اسعدی سامانی بیان کرد: طبق قانون، شرکت‌هایی که بیش از ۱۰ درصد سهام آنها متعلق به کشور آمریکا باشد، باید از اوفک ‌(Office of Foreign Assets Control) به عنوان «دفتر کنترل دارایی‌های خارجی‌ آمریکا» مجوز معامله با ایران را اخذ کنند، در این راستا کمپانی ایرباس نیز باید از دفتر کنترل دارایی‌های خارجی آمریکا مجوز فروش هواپیما به ایران را اخذ کند.

وی گفت: کمپانی هواپیماسازی ایرباس با وجود تلاش‌های فراوان هنوز نتوانسته است برای معامله با ایران مجوز اوفک را اخذ کند. از سوی دیگر ایران در قراردادی دیگر، تعدادی هواپیما از کمپانی هواپیماسازی آمریکایی بوئینگ خریداری خواهد کرد و همین مسأله شاید موجب شده است آمریکا ترجیح بدهد صدور مجوز را در اولویت اول برای شرکت‌هایی که سهام بیشتری از آنها در آمریکا هستند، قرار دهد.

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی اظهار داشت:‌ به هر حال کارشناسان ایرباس روز گذشته به ایران آمدند و مذاکرات بیشتر در خصوص مباحث فنی و مالی ادامه دارد.

وی بیان کرد: پیش‌بینی می‌شود با توجه به بزرگی قرارداد خرید ۱۱۸ فروند هواپیمای نو از ایرباس، پروسه نهایی شدن آن به طول بینجامد.

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی همچنین به مذاکره ایران با شرکت هواپیماسازی میتسوبیشی اشاره کرد و گفت:‌ چندین فروند هواپیمای ۱۰۰ نفره برای ایرلاین‌های داخلی خریداری خواهد شد.

اسعدی سامانی با تأکید بر لزوم توجه به مسیرهای کوتاه هوایی در داخل کشور و حتی مسیرهای درون‌استانی، افزود: با توجه به نیاز کشور به هواپیماهای با صندلی کمتر از ۱۰۰ نفر، لازم است در راستای برقراری این ارتباط، این ناوگان تأمین شود.

بنابراین گزارش قائم‌مقام وزیر راه و شهرسازی نیز پیش از این درباره خرید هواپیمای مسافری و دیدار با نمایندگان کمپانی ایرباس گفته بود: مذاکرات با ایرباس برای خرید هواپیما ادامه دارد و در سفر اخیر‌ به ایتالیا در هفته گذشته با ایرباس برای متن ضمانت‌نامه که بخشی از قرارداد است به توافق رسیدیم.

بنا به گفته فخریه کاشان، مذاکره خرید ۱۱۸ فروند هواپیمای ایرباس به ارزش ۱۰٫۵ میلیارد دلار، مذاکرات بسیار پیچیده از لحاظ مباحث فنی، حقوقی و مالی است بنابراین با وجود آنکه ‌هر دو طرف تمام تلاش خود را می‌کنند تا این قرارداد هرچه زودتر نهایی شود اما باید مواضعی را دنبال کنند و هر یک مواضعی دارند.

قائم‌مقام وزیر راه و شهرسازی این را هم گفته بود که ۳ ماه است که مذاکرات قراردادی با ایرباس در حال انجام است، ‌هنوز تکلیف برخی از مفاد و بندهای این قرارداد مشخص نشده است و هر یک از این بندها باید بررسی شود و به تایید هر دو طرف برسد. البته باید مشخص شود اگر ایرباس به هر دلیلی نتواند هواپیماها را تحویل دهد و یا تاخیر در تحویل هواپیما داشته باشد و یا اینکه شرایط تغییر کند سرانجام این قرارداد چه می‌شود. هرچند که هر دو طرف باید به مفاد قراردادی پایبند باشند؛ این قرارداد باید به تصویب و تایید دستگاه‌های اجرایی و نظارتی برسد‌.

وی گفته بود که هنوز در این قرارداد بحث‌هایی وجود دارد که حل نشده است مثلاً اگر شرایط جوری باشد که ایرباس نتواند به ایران هواپیما بفروشد، سرنوشت قرارداد چه‌ می‌شود؟ البته به طور قطع ‌وارد قراردادی نمی‌شویم که شرایط آینده و تمام جوانب در آن پیش‌بینی نشده است؛ هنوز با ایرباس برای شرایطی که به هر دلیل‌ نتواند هواپیما به ایران بفروشد و یا تأخیر در تحویل داشته باشد، به توافق نرسیده‌ایم، مواضع ایران در این قرارداد مشخص است و حتماً از شرکت‌های هواپیماساز می‌خواهیم که به قرارداد خود متعهد باشند.

فخریه کاشان مدعی شده است حتماً از ایرباس می‌خواهیم که در قرارداد بند جریمه وجود داشته باشد که اگر نتوانست هواپیما را در موعد مقرر تحویل دهد مشمول جریمه شود.

منبع: فارس



پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *