قرارداد عجیب با ایتالیا ۲۶ تیر, ۱۳۹۵

وطن امروز نوشته است: ایتالیا طبق قرارداد ۶/۳ میلیارد یورویی، برای ایران ۱۲۰۰ کیلومتر جاده خواهد ساخت! به گزارش «وطن‌امروز» خبر قرارداد ساخت جاده‌ میان ایران و ایتالیا آنقدر شگفت‌انگیز و غیرقابل باور و غیرمنطقی بود که هیچ منبع خبری دولتی و داخلی آن را منتشر نکرد و رسانه‌ها به نقل از منابع خارجی آن را منتشر کردند. ایران مقام اول جاده‌سازی در منطقه را دارد و حتی در سایر کشورهای جهان مهندسان ایرانی در حال جاده‌سازی هستند اما دولت در یک اقدام شگفت‌آور قراردادی به ارزش ۶/۳ میلیارد یورو با ایتالیا امضا کرده است.

اقتصادپرس: منابع غربی مثل رویترز و یورونیوز از رم، پایتخت ایتالیا خبر دادند دولت ایران و سازمان دولتی بزرگراه‌های ایتالیا (آناس)، قراردادی ۳ میلیارد و ۶۰۰ میلیون یورویی برای ساخت و مدیریت بزرگراهی به طول ۱۲۰۰ کیلومتر امضا کردند. آناس اعلام کرد نخستین قطعه این بزرگراه که ۳۵۰ کیلومتر طول دارد تا سال ۲۰۲۲ و با هزینه ۶۰۰ میلیون یورو ساخته خواهد شد. این بزرگراه، بندر جنوبی امام‌خمینی را به شهر مرزی بازرگان که در شمال غرب کشور قرار دارد متصل می‌کند. به گزارش رویترز، ایتالیا پس از توافق هسته‌ای پارسال به سختی در تلاش است قراردادهای عمده‌ای با ایران منعقد کند. ژانویه گذشته(بهمن ۱۳۹۴)، ایتالیا نخستین مقصد اروپایی حسن روحانی رئیس‌جمهوری ایران بود و پس از آن ماتئو رنتزی، نخست‌وزیر آن کشور در ماه آوریل (فروردین) از ایران دیدار کرد. آناس اعلام کرد قراردادی که روز پنجشنبه با وزارت راه ایران امضا کرده است، در پی تفاهمنامه‌ای بود که بهمن ۹۴ به تایید طرفین رسید.

جالب اینکه درباره قرارداد مهم جاده‌ای ایران و ایتالیا که ارزش بسیاری برای طرف ایتالیایی دارد مسؤولان دولت یازدهم سکوت اختیار کردند و در مدت ۴۸ ساعت بعد از انتشار این خبر از منابع خارجی هیچ‌ واکنشی نشان ندادند. شاید در نگاه اول این سکوت خبری برای دولتی‌ها که حتی رفت‌وآمد خارجی‌ها را در رسانه‌ها فریاد می‌زنند و آن را به عنوان دستاورد معرفی می‌کنند عجیب به نظر برسد اما باید بدانیم که در صورت اجرایی شدن این قرارداد منابع مالی زیادی نصیب ایتالیایی‌ها خواهد شد در صورتی که آنها قرار است کاری کنند که بسیاری از هلدینگ‌های راهسازی کشور هم توانایی انجام آن را دارند! در سال‌های اخیر در کشور پروژه‌های راهسازی عظیمی اجرایی شده که نشان‌دهنده توانایی بالای نیروهای عمرانی داخلی است. در چنین شرایطی قرارداد جاده‌ای با ایتالیا آن هم با ارزش ۶/۳ میلیارد یورو غیرمعقول به نظر می‌رسد…

عضو سابق کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی درباره علت کم‌توجهی در وزارت راه‌‌وشهرسازی به پیمانکاران زبده داخل و سپردن کار ساخت پروژه عظیم ۱۲۰۰ کیلومتری جاده‌سازی در ایران به ایتالیایی‌ها گفت: موضوع قرارداد ایران با ایتالیا در ساخت جاده(از بندر امام خمینی تا مرز بازرگان) رویکردی سیاسی است، چراکه ایران دارای ظرفیت بالا و پتانسیل فراوان فنی و مهندسی در ساخت‌وساز جاده‌ها و بزرگراه‌هاست و امضای این قرارداد صرفا برقراری ارتباط با دنیا در پسابرجام را نشان می‌دهد. علیرضا خسروی با بیان اینکه اینگونه رفتار مانور تبلیغاتی در پسابرجام است، چراکه وزارت راه‌وشهرسازی تاکنون نتوانسته است در بحث معامله خرید هواپیما و ساخت مسکن انبوه توسط خارجی‌ها به نتیجه برسد، به «وطن امروز» گفت: ساخت آزادراه اکنون اولویت کاری و نیاز ضروری عمرانی کشور نیست، زیرا پیمانکاران بومی و کاربلدی در این بخش در کشور وجود دارند. وی اضافه کرد: از آنجایی که عمده راه‌های کشور توسط تکنیسین‌ها و پیمانکاران داخلی ساخته شده است بنابراین بی‌توجهی به ظرفیت‌های داخلی ظلم بزرگی به تولید و اشتغال کشور است و این رویکرد با اهداف اقتصاد مقاومتی کاملا منافات دارد.



پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *