سناریوی وزیر ارتباطات برای تلفن ثابت ۱۳ اردیبهشت, ۱۳۹۵

وزیر ارتباطات که از منتقدان جدی روند واگذاری تلفن ثابت بود، به تازگی از لزوم افزایش قیمت خرید یک خط تلفن ثابت خبر داده است.

اقتصاد پرس: طی سال‌هایی که از دولت یازدهم می‌گذرد بعضا چالش‌هایی میان مخابرات و وزارت ارتباطات وجود داشته و در زمینه‌ی تعرفه‌گذاری مکالمات تلفن ثابت درخواست‌های متعددی برای اصلاح تعرفه‌ها به وزارت ارتباطات ارسال شده است.

اما طی تمام این مدت وزیر ارتباطات با جدیت ایستاده و این‌گونه اعلام کرد که سیاست دولت جدید افزایش تعرفه‌ها برای مردم نبوده و مخابرات نباید دست خود را در جیب مردم کند.

در این میان مسئولان مخابرات به طور دائم سناریوهایی در زمینه‌ی افزایش تعرفه به وزارت ارتباطات می‌فرستادند تا شاید میزان درآمد این شرکت افزایش یابد.

نکته جالب آنکه در تمام مدت شرکت مخابرات و مسئولان آن بیشتر پیگیر افزایش تعرفه مکالمات بوده و صحبتی از تغییر قیمت خرید تلفن نداشتند، اما پس از معرفی اعضای جدید هیات مدیره مخابرات، وزیر ارتباطات از لزوم تغییر تعرفه‌های مخابراتی سخن گفته و این‌گونه عنوان کرده که تعرفه ۳۰ ریالی برای هر دقیقه مکالمه و هزینه ۵۰۰ هزار ریالی برای خرید تلفن ثابت رقم مناسبی به‌شمار نمی‌رود.

البته واعظی پیش از این هم در خصوص وضعیت واگذاری تلفن ثابت گلایه‌هایی مطرح کرده و انتقاداتی مبنی بر طولانی بودن روند خرید تلفن ثابت مطرح کرده بود. مسئولان مخابراتی نیز همواره تاکید داشتند که یک خط تلفن ثابت در شهرهایی مانند تهران حدود یک میلیون تومان تمام می‌شود و مخابرات موظف است که این خط تلفن را به قیمت ۵۰ هزار تومان به مشترکان خود واگذار کند که اگر میانگین کارکرد هر خط را در نظر بگیریم برای آنکه یک خط تلفن ثابت هزینه اولیه خود را جبران کند لازم است مشترک از آن بیش از ۱۰۰ سال استفاده کند.

با این وجود حتی تا آخرین گفت‌وگوها، مسئولان مخابراتی کشور در سناریوهای خود برنامه‌ای برای تغییر قیمت خط تلفن در نظر نگرفته و بیشتر تمرکز خود را بر روی بحث آبونمان و هزینه مکالمه گذاشتند.

حال نیز اگرچه رقم مشخصی برای افزایش قیمت هر خط تلفن اعلام نشده، اما باید این نکته را مدنظر داشت که اکنون حدود ۱۱۰ تا ۱۱۵ هزار نفر در سراسر کشور در صف خرید تلفن ثابت هستند.

به گفته سخنگوی شرکت مخابرات در سال گذشته شرکت مخابرات حدود ۸۵۰ هزار تلفن ثابت واگذار کرده و برای امسال برنامه‌ریزی‌هایی در زمینه واگذاری یک میلیون خط وجود دارد.

زارعیان همچنین در پاسخ به گلایه‌های متعددی که در خصوص کندی روند واگذاری تلفن ثابت اظهار می‌شود، عنوان کرد: اکنون در ۸۰ درصد نقاط شهری خط تلفن ثابت در مدت زمانی کمتر از یک تا دو هفته واگذار می‌شود و تنها در ۲۰ درصد از مناطق مشکل داریم که رقم ثبت نام‌های بی‌پاسخ هم بیشتر مربوط به همین مناطق می‌شود.

وی حدود نیمی از این درخواست‌ها را نیز مربوط به استان‌های تهران و البرز دانست و گفت: از میان ۱۱۰ مرکز مخابراتی در استان تهران حدود ۶۰ تا ۷۰ مرکز در زمان یک هفته به واگذاری خط تلفن می‌پردازند.

حال باید همچنان منتظر ماند تا معلوم شود آیا افرادی که مدت‌هاست به انتظار دریافت یک خط تلفن نشسته‌اند با پرداخت بهایی به مراتب بالاتر موفق به دریافت خط خود خواهند شد یا خیر؟

منبع: ایسنا



پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *